fredag 1. februar 2013

Hjemmelaget italiensk salat

Hei dere!

Har akkurat fått i meg lunsjen!
Liker du italiensk salat? Det er det beste jeg vet og den hjemmelagete er sunnest og billigst.

Slik gjør du
ca 1,5 gulerøt, grovt raspet
1/2 liten hodekål eller tilsvarende oppkutet skinke
1 eple
1-1,5 Dl majones
Evt. Litt rosiner

Rasp hodekål, gulrøtter og eple og rør inn majones. Ser det tørt ut kan du ha i litt mer majones. 
Rør inn rosiner. Dersom du vil kan du bruke hjemmelaget majones som er sunnest.
Ha plastfilm over, så holder det seg ca 2 dager i kjøleskap. 
Passer til de fleste andre pålegg, eller til å ha rett på skiven. 




Majones
Det du trenger er:
2 eggeplommer 
1-2 ss sitronsaft
1 ts sennep 
 2 dl nøytral olje (jeg brukte rapsolje, men solsikkeolje kan også brukes. 
1 ts salt 

Visp sammen eggeplommer, sennep og sitronsaft. Deretter tar du i litt og litt olje, mens du visper godt mellom hver gang. Jeg begynte først med en og en teskje og økte det etter hvert. Tilsett salt helt på slutten og oppbevar majonesen i en tett beholder.

Håper det smaker. Jeg spiser salaten med cottage cheese med pepper, cherrytomater, sukkererter og sist men ikke minst nøtter med Cakao Nibs! Namnam!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar